tisdag 24 maj 2011

Bob Dylan 70 år

Jaha, får se vad man kan skriva om Dylan att få knäskålarna sönderslagna av någon rabiat Dylanman. Senaste dagarnas artikelserie i DN gör mig helt klart nervös.

Vi har i alla fall ställt fram ett Dylanbord på biblioteket. På det finns skivor, biografier och DVD.

Jag hade tänkt lista mina favoritlåtar men insåg snabbt att youtube har begränsad Dylantillgång. Det här är det bästa av vad jag hittade och jag passar på att tipsa om albumen de är med på!


Time Out of Mind, 1997

Det här tv-framträdandet hjälpte helt klart mig över till rätt sida av Dylan-staketet i mina tonår på det sena 90-talet. Time Out of Mind hyllas som en comebackskiva och starten på en stark period sent i karriären som väl egentligen håller på fortfarande.




Blood On the Tracks, 1975
Dylans skilsmässoskiva är för mig hans bästa. Istället för att vara oåtkomligt poetiskt geni (Blonde on Blonde) eller politisk agitator (Times They Are a-Changin') skriver han med samma precision om kärlek, svek och uppbrott på detta mästerverk. I vilken vers han sjunger "blue" bäst i denna liveinspelning av "Tangled Up in Blue", lämnar jag åt experterna




Highway 61 Revisited, 1965
Dylan pluggade in elgitarren vilket räckte för att skapa skandal i den folkmusikscen han på den tiden var kung över. Historien visar att han gjorde rätt, "Like a Rolling Stone", "Ballad of a Thin Man" och "Desolation Row" är bland det bästa som spelats in.

Inga kommentarer: