fredag 17 december 2010

julkalendern 17 december: Bruce Springsteen - Santa Claus is coming to town

Jag har ett ohälsosamt oironiskt förhållande till Bruce Springsteen. Den typen av vitsiga reflektioner jag strör omkring mig i den här julkalendern om allt och alla biter liksom inte på honom, även om jag inser att just Springsteen borde vara den enklaste måltavlan i världen för sådant. Han är ändå den folkligaste artisten vi har strax före Gessle och Ledin och han borde i alla hipsterkretsar ha räknats som en "dinosaurie" åtminstone sedan sent 80-tal någon gång. Men på något sätt är jag glatt ovetande om allt det här, jag tycker att hans nya skiva "har några bra låtar", att "han fortfarande är bra live" och att "Suicide-covern som kom ut på 10" vinyl för något år sedan är bland hans starkaste låtar".
Men det fanns en tid när The Boss på riktigt var världens bästa artist och coolaste snubbe. Vi kan kalla tiden 1978. Det har getts ut en 20CD+10DVD-box om den här tiden i dagarna och inte ens det räcker för att förstå storheten i följande: 1978 kunde Springsteen spela "Santa Claus is coming to town" utan att det kändes det minsta töntigt och den låter lika vackert som allt på "Born to Run".

Ni kan med gott samvete börja 1.30 in i den här videon:

Inga kommentarer: