måndag 16 augusti 2010

Hur var det då?

Efter att jag har hypat Way Out West som sveriges bästa festival och Wu-Tang Clan som världens bästa band, hur levererade helgen då? Alla verkar nästan samstämmigt hålla med om en succé! Bra väder, utsålt och alla de stora namnen levererade. Vad har jag sett då?

En del länkar i texten leder till Spotify. Skaffa här om ni inte har det installerat.

Wu-Tang Clan, med en sättning där Ghostface Killah, GZA och Raekwon var de klarast lysande namnen var enligt mig strålande. Jag har redan sagt att jag är ett stort fan men hardcorefansen är väl kanske svårast att göra nöjda? Veteranrapparna var på strålande humör och har fortfarande de vassaste tungorna / svärden i gamet. En hel del material från GZA's mästerverk Liquid Swords uppskattades, precis som några nya låtar från Raekwons "Cuban Linx 2" en episk avslutning i Triumph!


M.I.A's spelning var en oas av modern elektronisk musik bland gubbrocken som utgjorde det mesta av fredagens program. Hård Grime-Dubstep-Industri-rap, politisk budskap och årtusendets bästa psykedeliska ljusshow gjorde att jag verkligen i mitt hjärta trodde på M.I.A's stridsrop "I was born free".
Born Free-videon är för cool för Youtube, så jag bjussar på Paper Planes istället, den andra låten i kvällens magnifika avslutning.


Reflection Eternal med Talib Kweli och Hi-tek var en lika bra hiphop-start på Lördagen som Wu-tang dagen innan. Kweli gjorde en strålande spelning, med bländande a cappela-nummer, ett positivt budskap och gamla hits som "Definition" och "Get By".

Pavement alternativrockade på som om det fortfarande var 1997. Deras låtkatalog är ju idiotsäker och konserten var hitkavalkad från början till slut. "Cut Your Hair", "Shady Lane", "Box Elder", "Silence Kit", you name it. Nostalgi såklart men väl genomfört. Stephen Malkmus drog lite slacker-skämt och allt var som det ska.

Men min personliga höjdpunkt på festivalen var Mary Annes Hobbs DJ-set på Park Lane sent på lördagnatten. Mary Anne Hobbs är DJ på BBC's Radio 1 och är en av de personer som varit viktigast för att lyfta fram dansmusikstilen dubstep. Bland de bästa DJ-set jag sett med bl.a. Mala, Joy Orbinson och massor av spännande ny dubstep som inte jag heller vet vad det är!

Inga kommentarer: