lördag 26 februari 2011

sista listan

Japp, nu är det faktiskt min sista dag på biblioteket ... på ett tag i alla fall. Som avslutning har jag gjort en högst personlig spotifylista som bygger på min lista på musikhistoriens 100 bästa album. Det är alltså inte världens 100 bästa låtar det handlar, det är övermäktigt att få ur sig en sådan lista. Jag får ont i huvudet bara av att tänka på det. Men album går faktiskt att lista, det finns fler faktorer att väga in: är precis alla låtar jättebra? Vad bidrar omslaget med? Skapar låtarna ett större sammanhang? Den sista frågan är jätteviktig eftersom jag anser att ett album inte bara ska vara en samling låtar, den funktionen blir mindre och mindre viktig med de digitala formaten, ett album ska berätta en historia, du ska vara någon annanstans när låt 12 slutar än du var när du slog på låt 1. Trots sådana överväganden får man ända en lista som blir ganska representativ för ens musiksmak. Dock är såklart flera av världens bästa låtar bara utgivna på singel, mp3, eller som spår på i övrigt medelmåttiga album.

här är den, la grande finale!
olles topp 100 2011

Inga kommentarer: