tisdag 2 november 2010

Svenska dagen 6 nov! Finsk musik

Vi firar svenska dagen 6 nov, en dag som firas främst av svensktalande finländare, med en Spotify-lista med finsk musik! Jag får erkänna att min kunskap om finsk musik är något begränsad, men jag har åtminstone täckt in många genrer; ljuva poptoner från 22 Pistepirkko och Anna Järvinen, hårt elektroniskt brus från Panasonic och Mika Vainio, house med Jori Hulkkonen, Råpunk från Kaaos och Terveet Kädet, extrem metal med Impaled Nazarene och Torture Killer, ett klassiskt mästerverk av Jean Sibelius och gammal fin rock med 69 Eyes och Hanoi Rocks!


Här är länken till listan!


Jag gillar själv varken emo eller operametal vilket eliminerar några av finlands största musikexporter som HIM, Stratovarius, to/die/for och Nightwish men om det är eran kopp te, kolla för all del upp dom! Jag har även förbisett den klassiska finska skoj-genren som jag har lite svårt för. Där hör Leningrad Cowboys och Eläkeläiset hemma. 

Pan Sonic

Hanoi Rocks

Kaaos

Inga kommentarer: